Arbeidsmarktdag 2025: blik op de toekomst
“Na vandaag wordt het nooit meer zo rustig.” Met die woorden sloot Bas van de Haterd, directeur van Digitaal-Werven, zijn workshop af over de invloed en mogelijkheden van AI op personeelswerving. Zoals in de jaren ’80 en ’90 de opkomst van de personal computer ons werk ingrijpend veranderde, zal AI dat ook doen — alleen in een nog hoger tempo, aldus Bas. Deze workshop was één van de vier sessies die maandag 3 november werden gegeven tijdens de Arbeidsmarktdag 2025 in Utrecht.
Verandering van de arbeidsmarkt en de betekenis daarvan voor onze sector – en voor het werven en binden van collega’s – was de rode draad van de dag. Deelnemers, onder wie professionals op het gebied van arbeidsmarkt, arbeidsmarktcommunicatie en werving & selectie, deelden ervaringen en lieten zich inspireren tijdens de workshops.
Gijs de Jong van communicatiebureau SteamTalmark is betrokken bij verschillende sectorale wervingscampagnes. Hij ziet dat nieuw talent zich allang niet meer laat leiden door alleen de hoogte van het salaris – een visie die ook werd gedeeld door Maarten-Jan Hoeve van Sufficiency.
Betekenisvol werk, persoonlijke ontwikkeling en het gevoel ergens bij te horen (‘community’) wegen steeds zwaarder mee. Maarten-Jan pleit dan ook voor beter in plaats van meer.
Ilse Weijland, specialist in ambassadeurschap, nam ons mee in de kracht van persoonlijk ambassadeurschap. Er kan immers niets op tegen medewerkers die op sociale media enthousiast vertellen over hun werk. De vraag is echter: hoe stimuleer je dat, en hoe ga je – zoals ook door de deelnemers werd ingebracht – om met de eventuele risico’s?
De Arbeidsmarktdag werd afgesloten met de lancering van de landelijke arbeidsmarktcampagne. Daarover lees je meer in deze nieuwsbrief.