Stichtse Rijnlanden toont lef in arbeidsmarktcampagne

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden laat in de gedurfde arbeidsmarktcampagne ‘Gooi je carrière in het water’ medewerkers vertellen over de zingeving in hun werk.

Charmene Sloof, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden heeft komende jaren nieuwe medewerkers nodig. ‘Naast een flexibele schil voor onder andere het project Sterke Lekdijk en informatisering en automatisering, wil De Stichtse Rijnlanden vooral technisch personeel behouden en werven’, zegt Charmène Sloof, adviseur recruitment en arbeidsmarktcommunicatie over de focus en prioriteit. En geen betere ambassadeurs dan eigen medewerkers die zelf hun authentieke verhaal vertellen, is haar devies.

Zichtbaarder

Sinds 2019 trekt Charmène, met collega’s Altwin de Moor en Francis Röring, vol overgave de kar in arbeidsmarktcommunicatie bij De Stichtse Rijnlanden. Want ze vindt dat het waterschap veel zichtbaarder mag zijn als organisatie en goed werkgever. ‘Dat was het eerste wat me opviel toen ik startte bij De Stichtse Rijnlanden. Medewerkers hebben heel veel kennis en doen fantastisch werk. Maar te weinig mensen weten wat het waterschap precies doet en waarom dat zo belangrijk is voor ons land. Daar ligt de sleutel.’

Inspiratie en verwondering

Charmène begon van binnenuit mensen te inspireren. Ze vertelt: ‘Er was behoefte aan bewustzijn, eigenaarschap en lef. Ik ben mensen gaan vragen naar hun passie en persoonlijke drijfveren: waarom werk je hier, waar ben je trots op in je werk, wat kom je brengen en zou je daarover willen vertellen? Vanuit oprechte interesse voor mensen en wat ze beweegt, geef ik aan: jij doet ertoe, ik wil je verhaal graag horen. Zo komt tot uitdrukking dat je werk bijdraagt aan dat wat waardevol voor je is. Daar ontstaat de krachtigste motivator en dat zet ik om in verbeelding. Ik verbind de persoonlijke waarden met onze opgaven.’

Want het gaat volgens haar om het authentieke verhaal. Charmène: ‘Alleen als het uit het hart komt, zal het een ander hart raken. In salarisschalen kunnen we misschien niet op tegen commerciële organisaties. De Stichtse Rijnlanden maakt wel het verschil als het gaat om maatschappelijke relevantie, autonomie, ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, zingeving en samenwerken. Als je dat in beeld brengt, dan weten de juiste werkzoekenden je te vinden.’

Durf te kiezen

Die oprechte overtuiging werd de insteek voor een arbeidsmarktcampagne van HDSR. ‘Iedere organisatie is anders en je maakt juist het verschil als je die eigenheid naar buiten weet te brengen. Waar sta je voor als bedrijf? Waarin maak je het verschil? Waarom zou je moeten solliciteren? Wie werken er? Pak de essentie en maakt dit zichtbaar. Pas humor en lef toe. Durf te kiezen!’

We vragen mensen om heel bewust een switch te maken in hun carrière en te kiezen voor het waterschap

Charmène Sloof | Adviseur recruitment en arbeidsmarktcommunicatie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Je carrière in het water

Met een creatief bureau ontwikkelde het drietal een opvallende arbeidsmarktcampagne gesteund door het management en een vooruitstrevende dijkgraaf Jeroen Haan. De campagne werd voorjaar 2021 intern gepresenteerd met als slogan: ‘Gooi je carrière in het water, kom werken bij het waterschap.’ Charmène: ‘Dat is best gedurfd. We vragen mensen om heel bewust een switch te maken in hun carrière en te kiezen voor het waterschap.’

Op de nieuwe website ‘Werken bij hdsr’ staan filmpjes van medewerkers die vertellen over hun werk. Social media-berichten linken naar de verhalen en vacatures. Verder is een LinkedIn-pakket aangeschaft en zijn er carrière-pagina’s ingericht per discipline. Charmène: ‘En LinkedIn geeft in een keer toegang tot 8 miljoen cv’s.’

Watervlooien

Ook op andere manieren vergroot Charmène de zichtbaarheid van het waterschap. Ze presenteert samen met Francis Röring een overkoepelende serie Watervlooien waarin medewerkers in korte filmpjes te zien zijn tijdens hun werk binnen de verschillende domeinen van het waterschap. Hierin komt de verbinding met natuur en klimaat heel sterk tot uiting. Charmène: ‘Watervlooien is een kapstok waaronder je vacatures kunt hangen. Het is belangrijk dat de juiste werkzoekende het waterschap weet te vinden en tegelijkertijd maak je de relevantie zichtbaar voor de belastingbetaler en andere belanghebbenden. De eigen medewerkers zijn je ambassadeurs. Als zij zich bewustzijn van het mooie werk dat ze doen en de trots uitdragen, dan resoneert het omdat het echt is.’

Blijven herhalen

De LinkedIN-pagina van De Stichtse Rijnlanden groeit en passeert in 2022 waarschijnlijk de 10.000 volgers-grens. Nu is het volgens Charmène belangrijk om de volgende stappen te zetten. ‘Arbeidsmarktcommunicatie vergt een lange adem. Je moet blijven herhalen en creëren.’

Voor meer informatie en contact:

Francis Röring | Communicatieadviseur Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Francis.roring@hdsr.nl
Altwin de Moor | Adviseur/redacteur Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Altwin.de.moor@hdsr.nl

Foto | Aschwin Snel
December 2021

Scrol naar boven
Zoeken
Populaire zoektermen