Arbeidsmarktcampagne: Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden weet Wat-er werkt

De arbeidsmarktcampagne Wat-er Werkt van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden wil werken bij waterschappen bekender maken. Bij HDSR klopt het verhaal daarna met een gestroomlijnde kandidatenreis ook.

Vincent Hollander en Peter Honkoop tonen Wat-er posters

“Veel mensen weten niet wat een waterschap doet. Wij willen het werk van en het werken bij een waterschap zichtbaar maken”, zegt Vincent Hollander, adviseur arbeidsmarktcommunicatie van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HDSR). Zijn collega Peter Honkoop, manager recruitment: “De campagne is het fundament van onze recruitment, maar het is een onderdeel. Zichtbaar zijn in deze arbeidsmarkt is cruciaal en versterkt de kans op succes bij het werven van nieuwe medewerkers. Naast een goede profilering focussen we op een gestroomlijnde kandidatenreis met een professioneel recruitmentteam.”

Onbemind

De Stichtse Rijnlanden lanceerde najaar 2023 een nieuwe arbeidsmarktcampagne om potentiële kandidaten te interesseren voor het werken bij een waterschap. Verhalen en films op werkenbijhdsr.nl laten kandidaten kennismaken met werk en functies bij het hoogheemraadschap. Want daarmee begint het, zegt Vincent. “Onbekend maakt onbemind, blijkt ook uit onderzoek van A&O fonds Waterschappen. Dat willen wij omkeren.”

Onbekend maakt onbemind, blijkt ook uit onderzoek van A&O fonds Waterschappen. Dat willen wij omkeren

Vincent Hollander | Adviseur arbeidsmarktcommunicatie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Drie pijlers

Voor de campagne vroeg HDSR, in aanvulling op het eerdere onderzoek van het A&O fonds, aan medewerkers in een enquête en interviews wat zij binnen hun werk belangrijk vinden; waarop slaan zij aan als ze een baan zoeken? Mede op basis van die inbreng formuleerde HDSR zijn werkgeversbelofte. Die kent drie pijlers: urgentie van het werk, individuele expertise en dichtbij huis. Peter: “Wij beloven de mogelijkheid om samen met professionals binnen en buiten het waterschap enorm belangrijk en zichtbaar (water)werk te doen in jouw leefomgeving.”

Vincent Hollander portretfoto

Wat-er

Dat verhaal gaat HDSR dit jaar verder ‘laden’. Vincent: “We hebben verschillende functies en verschillende doelgroepen. Daarom hebben we niet een slogan, maar gebruiken we de creatieve woordspeling Wat-er in varianten, zoals Wat-er toe doet, Wat-er voor jou is of Wat-er speelt. We combineren de pijlers urgentie, expertise en dichtbij huis daarmee steeds in twee zinnen. Bijvoorbeeld: Wat-er toe doet, Utrecht veilig houden… door muskusratten te vangen. Zo gebruiken we verschillende haakjes om flexibel potentiële kandidaten uit verschillende doelgroepen aan te spreken. Voor ICT-functies kun je bijvoorbeeld zeggen: Wat-er speelt, de gegevens van bewoners beschermen… door te werken aan betere privacy. Dat combineert expertise en dichtbij.”

Herkenbaarheid

Wat-er heeft duidelijk de koppeling naar water. Vincent: “Daar is wel even discussie over geweest, maar we blijven ‘waterdieren’. Daarom is uiteindelijk toch besloten om de woordspeling Wat-er erin te houden. Het logo met het golfje in de E is samen met andere visuele elementen een creatieve vertaling om de herkenbaarheid te vergroten. Die elementen komen ook steeds weer terug op brieven aan sollicitanten en andere communicatiemiddelen.”

Peter Honkoop portretfoto

Recruitment

Want de arbeidsmarktcampagne is ingebed in een breder palet aan activiteiten, benadrukt Peter. Wervingstaken die eerder bij HR-functionarissen belegd waren, zijn ook sinds najaar 2023 ondergebracht bij een intern recruitmentteam. Peter: “Als organisatie hebben we nu specialisten aan boord. Sourcers voor een actieve benadering van kandidaten op de arbeidsmarkt, recruiters voor regievoering op de hele kandidaatreis, recruitment officers voor een vlotte contractafhandeling en natuurlijk onze adviseur arbeidsmarktcommunicatie Vincent. Dit team onderhoudt en verstevigt bijvoorbeeld ook contacten met opleidingen. Of ze dringen er bij een manager op aan om tijd in de agenda vrij te maken voor een goede kandidaat. Daarbovenop hebben we ook een splinternieuw kandidaat-volgsysteem. Dit waarborgt dat CV’s AVG-proof behandeld worden en helpt bij recruitment analytics: meten is weten. Het is een breder, kloppend verhaal. Dat gaan we dit jaar verder verfijnen en nog slimmer doen.”

Uniform

De eerste reactie zijn volgens Vincent en Peter positief. Peter: “We horen van nieuwe collega’s positieve geluiden over de uniformiteit van de aanpak. Het is een informatieve website en de herkenbare stijl trekken we vanaf de sollicitatie binnen de organisatie helemaal door.”

We horen van nieuwe collega’s positieve geluiden over de uniformiteit van de aanpak

Peter Honkoop | Manager recruitment Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

Mensgericht

Een goede arbeidsmarktcampagne moet volgens Vincent leiden tot snellere, meer en betere sollicitaties. Vincent: “Eenmaal aan tafel hoeven we sollicitanten niet zozeer te overtuigen. Dan zijn mensen al bovenmatig geïnteresseerd. Dat is een schot voor open doel. Het gaat om het moment vooraf: je wilt dat mensen actie ondernemen en solliciteren. Daarom vertelt de campagne niet alleen wat een waterschap doet, maar krijg je ook antwoord wat je in jouw werk gaat doen bij een waterschap. Een goede arbeidsmarktcampagne is op de mens gericht.”

Vincent Hollander en Peter Honkoop in gesprek

Sectoraal

A&O fonds Waterschappen werkt momenteel aan een overkoepelende sectorale arbeidsmarktcampagne. Dat ondersteunt de activiteiten van HDSR, menen Vincent en Peter. Als tip voor een sectorale campagne wijzen ze naar de conclusie uit het eigen A&O-onderzoek: vergroot de bekendheid van de waterschappen als werkgever. Vincent: “Volgens mij willen we allemaal hetzelfde. Het is fantastisch als waterschappen het vergroten van de bekendheid ook gezamenlijk oppakken. Dat versterkt elkaar alleen maar.”

Eigen invulling

Een algemene campagne kan iedereen goed gebruiken, maar een landelijke campagne neemt geen mensen aan, stellen zij. Vincent: “Elk waterschap moet daaraan zijn eigen invulling geven. Wij richten ons bij De Stichtse Rijnlanden op onze werkgeversbelofte en hebben onze eigen cultuur. Dat maakt HDSR uniek. Maar als we iemand enthousiast maken om bij een ander waterschap aan de slag te gaan, zijn we nog steeds hartstikke trots.”

Voor meer informatie en contact

Vincent Hollander | Adviseur arbeidsmarktcommunicatie Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

vincent.hollander@hdsr.nl

Peter Honkoop | Manager recruitment Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden

peter.honkoop@hdsr.nl

Februari 2024

Scrol naar boven
Zoeken
Populaire zoektermen