Hollandse Delta start veiligheidscampagne

Waterschap Hollandse Delta startte een campagne om het veiligheidsbewustzijn van medewerkers te vergroten. De simpele boodschap: Doe de 1-2-3 safety check.

Veiligheidscampagne Waterschap Hollandse Delta

Deze zomer gaan een grote 1-2-3 als cijfers op tour binnen Waterschap Hollandse Delta. Het is een van de manieren om aandacht te vestigen op de veiligheidscampagne die in februari binnen het waterschap van start ging. Veiligheidsmanager Emma Brouwer: ‘Als je van huis gaat, controleer je of je je sleutels, mobiel en portemonnee bij je hebt. Zo willen we medewerkers van het waterschap ook laten nadenken over veiligheid: wat zijn de drie belangrijke dingen die jij persoonlijk vooraf moet checken om veilig te kunnen werken.’

Veiligheidsladder

De campagne is onderdeel van een groter plan om veiligheid binnen Waterschap Hollandse Delta integraal op een hoger niveau te krijgen. Er is daarbij aandacht voor mensveiligheid, objectveiligheid en informatieveiligheid. Om hogerop te komen, gebruikt Waterschap Hollandse Delta de methodiek van de NEN Safety Culture Ladder. In 2023 wil Hollandse Delta groeien naar trede drie op de veiligheidsladder.

Bewustwording

Zover is het nog niet. Met de nieuwe campagne wil Hollandse Delta nu vooral houding en gedrag van medewerkers rondom veiligheid veranderen. Veiligheidsmanager Sammy Rose: ‘Het gaat over cultuur als fundament om verder te bouwen.’

Volgens haar hebben medewerkers veel kennis over veiligheid. ‘Het is belangrijk dat zij zich daarvan bewust worden en de kennis gebruiken voor de veiligheid van henzelf en van hun collega’s. Je moet een collega met een losse veter willen waarschuwen om te voorkomen dat hij valt.’ Emma: ‘Veiligheid is van ons allemaal. Iedereen heeft daarin verantwoordelijkheid en moet zich daar onderdeel van voelen. Dat bewustzijn en gedrag willen we activeren.’

Veiligheid is van ons allemaal. Iedereen heeft daarin verantwoordelijkheid en moet zich daar onderdeel van voelen

Emma Brouwer | Veiligheidsmanager Waterschap Hollandse Delta
Sammy Rose, Waterschap Hollandse Delta

Gesprekstafels

De veiligheidscampagne richt zich op de hele organisatie. ‘Van monteur tot directeur’, zegt Sammy. Met een extern communicatiebureau is gezocht naar de juiste boodschap en toon, vertellen de veiligheidsmanagers. Daarvoor is er vooraf veel opgehaald bij medewerkers binnen de organisatie. Emma: ‘Er zijn verschillende gesprekstafels gehouden met een mix van medewerkers. Daarin zijn allerlei ideeën geopperd. De slogan Doe de 1-2-3 safety check komt ook rechtstreeks uit de gesprekstafels.’

Tour

In aanloop naar de campagne verschenen op sociale media filmpjes waarin mensen met de cijfers 1-2-3 sleepten op herkenbare locaties. Emma: ‘Dat trok aandacht en maakte medewerkers nieuwsgierig: waar gaat dit over? Daardoor waren bij de lancering bijna 400 medewerkers.’ Naast banners en posters, gaat de campagne deze zomer met een bus op tour langs de verschillende locaties van het waterschap om de boodschap overal zichtbaar en herkenbaar te maken. Daarna volgt in oktober opnieuw de week van de veiligheid.

Ambassadeurs

Om ook het gedrag van medewerkers daadwerkelijk te veranderen, heeft Waterschap Hollandse Delta 100 ambassadeurs aangesteld. Mondige ambassadeurs kunnen mensen meenemen in gedrag. Sammy: ‘Uit de gesprekstafels bleek dat het juist niet werkt om ambassadeurs aan te wijzen. Daarom willen we nu zo’n 40 gemotiveerde ambassadeurs werven uit de binnen- en buitendienst. We rekenen sowieso op teamleiders.’

Emma Brouwer, Waterschap Hollandse Delta

Verder worden inmiddels concrete afspraken gemaakt met teams over veilig gedrag. Emma: ‘Er zijn nu afspraken met binnendienstmedewerkers: als je naar buiten gaat, draag je veiligheidsschoenen. Ook al heb je maar een keer per maand een controle buiten. Door zo’n gemeenschappelijke afspraak te maken, creëren we draagvlak. Het geldt voor iedereen. Mensen kunnen elkaar daarop aanspreken.’

In gesprek

Het is nog te vroeg voor duidelijke resultaten van de campagne. Maar een team deelde al hun eigen 1-2-3 over hun werkzaamheden. En veiligheid is onderwerp van gesprek. Emma: ‘We hebben op sharepoint een portal met alle kennis en informatie over veiligheid. Aan een gesprekstafel zei iemand: als je het geheim wil houden, moet je het op sharepoint zetten. Dat leest bijna niemand. We moeten het gesprek over veiligheid voeren op locaties.’

Dat is ook een belangrijke tip van Emma en Sammy voor een veiligheidscampagne: ‘Naast zenden moet je in gesprek zijn en zorgen dat het leuk blijft.’ Emma: ‘Een boodschap over veiligheid moet simpel en makkelijk zijn.’

Naast zenden moet je in gesprek zijn en zorgen dat het leuk blijft

Sammy Rose | Veiligheidsmanager Waterschap Hollandse Delta
Veiligheidscampagne Waterschap Hollandse Delta

Basis

Voor de volgende trede op de veiligheidsladder is dat alleen niet voldoende. Emma: ‘Daar moeten we nog veel meer zaken voor regelen.’ Sammy: ‘De Safety Culture Ladder is een mooie methodiek. Het hecht minder belang aan papieren protocollen. Het gaat in een audit echt om het gesprek. Om wat mensen voelen, denken en zeggen. De nadruk ligt op houding en gedrag. Want dat is de basis voor veiligheid.’

Voor meer informatie en contact

Emma Brouwer | Veiligheidsmanager Waterschap Hollandse Delta
e.brouwer@wshd.nl

Sammy Rose | Veiligheidsmanager Waterschap Hollandse Delta
s.rose@wshd.nl


April 2022

Scrol naar boven
Sluiten
Zoeken
Populaire zoektermen
Sluiten