Handreiking Medewerkersreis

De krapte op de arbeidsmarkt vraagt van organisaties om inspanningen op het gebied van werving en selectie, maar ook het binden, boeien en behouden van medewerkers. De handreiking Medewerkersreis Waterschappen geeft hiervoor praktische toepassingen en tips.

Veel organisaties hebben moeite om goede medewerkers te vinden. Ook organisaties in de sector waterschappen moeten op een krappe arbeidsmarkt vaker en scherper concurreren met commerciële partijen en overige overheidsorganisaties. Eenmaal binnen, is het zaak om nieuwe medewerkers aan je organisatie te binden en ze te behouden.

Om organisaties hierin te ondersteunen, ontwikkelde A&O fonds Waterschappen een handreiking Medewerkersreis Waterschappen. De handreiking is nuttig voor organisaties die nog moeten starten met beleid op een van deze onderwerpen en voor organisaties die hun beleid verder willen aanscherpen.

6 stations medewerkersreis

De handreiking helpt organisaties met het vinden, binden en behouden (staying onboard) van medewerkers. Er is aandacht voor alle 6 fases die een medewerker doorloopt in zijn of haar medewerkersreis. Bij al deze stations geeft de handreiking praktische toepassingen en tips.

  • Arbeidsmarktcommunicatie: ‘Weet wie je doelgroep is en waar je deze kunt vinden’
  • Werving en selectie: ‘Vertel je verhaal dat recht doet aan de werkelijkheid’
  • Pre-boarding: ‘Behoud het enthousiasme van het tekenmoment’
  • On-boarding: ‘Voorkom dat de nieuwe medewerker afhaakt’
  • Staying onboard: ‘Zorg dat medewerkers zich (kunnen) blijven ontwikkelen’
  • Off-boarding: ‘Veel meer dan het afwikkelen van praktische zaken’

De handreiking is beschikbaar als interactieve digitale versie en als PDF-vorm (beschikbaar binnen de digitale versie).

Naar handreiking Medewerkersreis Waterschappen

Scrol naar boven
Zoeken
Populaire zoektermen