Ontwikkeling sectoraal actieplan arbeidsmarktprofilering
Door A&O fonds Waterschappen en de Vereniging werken voor waterschappen (Vwvw) is, in afstemming met de Unie van Waterschappen (UvW), onlangs opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een sectoraal actieplan arbeidsmarktprofilering. Het actieplan dient een uitgebalanceerd palet aan activiteiten op te leveren die de bekendheid met het werken voor waterschappen vergroot.
Het aantal vacatures in de sector waterschappen stijgt al enkele jaren. Organisaties in de sector steken veel energie in het zich profileren op de regionale arbeidsmarkt. Desondanks verloopt het vervullen van vacatures vaak nog moeizaam. Dit mede als gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt en de onbekendheid met het werken bij waterschappen. Dit laatste blijkt onder andere uit het in 2022 uitgevoerde imago-onderzoek door het A&O fonds. In de sector bestaat onder stakeholders dan ook een sterke behoefte om naast lokale initiatieven ook op sectoraal niveau te investeren in arbeidsmarktprofilering van de sector.
Door het A&O fonds en de Vwvw is onlangs opdracht gegeven aan bureau Wise up voor het opstellen van een sectoraal actieplan arbeidsmarktprofilering. Drie bouwstenen voor arbeidsmarktprofilering zijn hierbij als uitgangspunt geformuleerd:
- Educatie en voorlichting: Doel om jongeren al in een vroeg stadium bekend en enthousiast maken voor de sector en het schetsen van de mogelijkheden van opleidingen en banen. Doelgroep betreft hier voornamelijk scholieren en mbo-, hbo- en wo-studenten die zich nog niet op de arbeidsmarkt begeven.
- Opleiden: Doel om potentiële medewerkers in het kader van een opleiding de kans te geven om kennis te maken met de sector, of om ze zelf op te leiden en zodoende te binden aan de organisatie. Doelgroep zijn onder andere stagiaires, trainees, BBL-ers, BOL-ers, zij-instromers.
- Arbeidsmarktcommunicatie: Doel om potentiële medewerkers op de arbeidsmarkt te ‘verleiden’ om te solliciteren op openstaande vacatures. Doelgroep zijn alle personen op de arbeidsmarkt, zowel werkend als niet werkend, die potentieel matchen met openstaande vacatures.
Voor alle drie de bouwstenen ontwikkelt Wise up een overzicht van activiteiten die een bijdrage kunnen leveren aan de onderliggende doelstellingen. Voor iedere activiteit wordt verder in kaart gebracht de inhoud, strategische samenhang met andere activiteiten, randvoorwaarden voor succes, mogelijke uitvoerders, tijdsindicatie en kosten. Daarnaast geeft het actieplan ook advies over de volgorde waarin activiteiten het beste kunnen worden opgestart.
Voor het opstellen van het actieplan voert Wise up onder andere gesprekken uit met stakeholders binnen de sector. Daarnaast wordt deskresearch uitgevoerd en wordt een klankbordgroep ingesteld met professionals op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie werkzaam binnen organisaties in de sector.
In februari 2024 vindt oplevering van het actieplan plaats. A&O fonds Waterschappen, de Vwvw en de UvW zullen vervolgens een rolverdeling en planning maken voor de uitvoering van de actiepunten in het plan.